ŽÁK S LEHKOU MENTÁLNÍ RETARDACÍ NA ZŠ
akreditovaný webinář MSMT- 8994/2023-1-355 / 6 vyučovacích hodin/
● seznámení s pojmem mentální retardace, příčinami vzniku, prenatální, perinatální a postnatální riziky.
● druhy mentálního postižení, a jejich projevy, žák s lehkou mentální retardací na ZŠ
● role školského poradenského zařízení, role rodiče
● pásma LMP, hraniční pásmo a žák s oslabením kognitivních funkcí.
● nevhodné přístupy k žákovi s LMP, přetěžování, podceňování vzdělávání žáka
● sekundární poruchy chování, diskuse příkladů dobré a špatné praxe
● ukázka dostupných materiálů a vzdělávacích pomůcek, spolupráce s PPP, SPC, rodiči.
● podrobné seznámení s minimálními výstupy na 1. stupni ZŠ v 1. a 2. období, na druhém stupni ZŠ.
● orientační diagnostika znalostí žáka s LMP
● lektoruje Mgr. Jitka Palcová
45 minut
Lektor: Mgr. Jitka Palcová
· Forma: "on-line"
· Vzdělávací cíl:
Cílem je seznámit účastníky s problematikou žáků s lehkou mentální retardací, kteří se vzdělávají na základní škole. Naučit je orientačně diagnostikovat míru učiva, které zvládají žáci s LMP ve chvíli, kdy se začnou vzdělávat na ZŠ. Podrobněji se seznámí s obsahem minimálních výstupů na 1. a 2. stupni ZŠ historií a pojmem, příčinami vzniku. Dozví se o strategickém umístění žáka ve třídě, dostanou návod, jak efektivně využít asistenta pedagoga ve třídě. Účastníci získají přehled o projevech LMP a o potížích v jednotlivých pásmech LMP, seznámí se s Získají přehled a seznámí se i s dalšími stupni mentálního postižení. Dostanou návod, jak pomoci žákovi s využitím individuálního přístupu, dopomoci asistenta pedagoga.
Budou informování o tom, jaké zvolit postupy při hodnocení a klasifikaci žáka. Dále také o nevhodných přístupech k žákovi, které mohou negativně ovlivnit další rozvoj žáka, vznik sekundárních poruch chování, Budou upozorněni na nutnost spolupráce s rodiči. Zúčastní se závěrečné diskuze nad příklady dobré i špatné praxe.
· Hodinová dotace: 6 /3x 90 minut/
· Maximální počet účastníků a upřesnění cílové skupiny: 20
Seminář je určený pro učitele 1. a 2. stupně ZŠ, dále speciální pedagogy, asistenty pedagoga.